Snelheid autostrades

Mobiliteitsorganisatie Touring is er voorstander van om de maximumsnelheid in België met tien kilometer per uur te verhogen. Dat zegt woordvoerder Danny Smagghe aan VTM NIEUWS. Het BIVV en minister Ben Weyts zijn tegen.

In heel wat Europese landen is de maximumsnelheid op autosnelwegen 130 kilometer per uur of meer. In België ligt de grens op 120 kilometer per uur, en voor buitenlandse chauffeurs is dat soms verwarrend. In een reportage voor VTM NIEUWS lanceert Touring-woordvoerder Danny Smagghe een oproep om daar iets aan te veranderen.

‘Het zou een goede zaak zijn om de snelheidslimiet te uniformiseren in heel Europa, voor de duidelijkheid voor de consument, de weggebruiker’, klinkt het. Verkeersveiligheidsorganisatie BIVV geeft toe dat het verschil in maximumsnelheden verwarrend kan zijn voor buitenlandse chauffeurs. Toch vindt het BIVV het geen goed idee om de Belgische maximumsnelheid op te voeren.

‘Een verhoging […] daar zijn wij geen voorstander van. In tegendeel zelfs’, zegt BIVV-ceo Karin Genoe aan VTM NIEUWS. ‘Recent onderzoek heeft aangetoond dat er meer ongevallen zullen gebeuren, dat we ook omwille van de dichtheid van ons wegennet, de stap beter niét zetten.’

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat aan VTM NIEUWS weten geen voorstander ‘In Vlaanderen vallen vandaag al 400 verkeersdoden per jaar.’ Nog meer slachtoffers ‘om een paar seconden tijd te winnen’, vindt Weyts onaanvaardbaar.

Als Danny Smagghe voor eenvormigheid kiest, stel ik voor om de snelheid in alle landen te verlagen naar 110 km/u of slechts 90 km/u. Een zegen voor het milieu (minder CO2 – uitstoot) en minder doden.

Geef een reactie