Leve de dieselmotor

Ik ben verleden week (24/09/2019) met mijn diesel naar de keuring geweest. De uitstoot gaf een NEGATIEVE waarde aan. Ik hou eraan te vermelden dat ik over een diesel beschik met EURO-norm 6.2!

En wat las ik in de krant (Het Laatste Nieuws – Sam Ooghe en Marc Coppens) enkel weken terug: “Nieuwste diesels zuiveren de lucht in de file” en “Diesel milieuvriendelijker dan elektrische auto“. In mijn betoog reeds jaren terug heb ik dit altijd al beweert. Een elektrische auto is een ramp voor het milieu. Het artikel gaat verder als volgt “In steeds meer steden hebben dieselmotoren afgedaan. Nefast voor de gezondheid, klinkt het. Een Duitse studie wijst het omgekeerde uit: de nieuwste diesels kunnen de omgevingslucht net zuiveren. Vlaamse experts bevestigen.” Eén opmerking toch voor de schrijvers van dit artikel: op een bepaald moment is er sprake van een grotere CO2 uitstoot voor dieselwagens. Dit is absoluut niet waar. Een dieselwagen stoot minder CO2 uit dan een benzinemotor.

Zoals al eerder werd opgemerkt is het de overheid helemaal niet te doen om het milieu en het klimaat te redden, maar om u ervan te overtuigen meer belastingen te doen betalen zonder morren en de economie aan te zwengelen. Want zeg nu zelf: iedereen die zijn oudere wagen moet wegdoen om een elektrische wagen te kopen levert een serieuze bijdrage aan de economie. Dat de overheid deze dan nog subsidieert is eigenlijk een schande. Mag ik er jullie op wijzen dat de meeste van deze elektrische wagens maar te koop zijn vanaf € 80.000,00. Ze hebben bovendien een zeer hoog vermogen en een zeer hoog gewicht. Wie koopt deze wagens? Alleen de behoede klasse. Zij kopen een dergelijke wagen en betalen GEEN BIV en GEEN VERKEERSBELASTING en genieten ze nog eens van SUBSIDIES en kunnen deze afschrijven over een periode van 4 jaar. Ondertussen tuffen ze rond met een kleine diesel of benzinewagen voor hun dagelijkse verplaatsingen en na vier jaar hebben ze een gratis wagen!! Allee GROEN! doe zo maar verder. Jullie subsidiëren de rijken en nemen de oude wagen af van deze die geen nieuwe wagen kunnen kopen (de armere bevolking die uiteraard ook de subsidies voor deze dure bolides meebetalen).

Hoor ik dan toevallig niet in het nieuws dat Arnold Schwarzenegger een Tesla Model 3 heeft uitgeleend aan Greta Thunberg en dat het meisje die vorige week gebruikte om van de VN-klimaattop in New York naar Montreal in Canada te rijden. Als dat nu eens een voorbeeld is van hoe het niet moet!

In de krant is het altijd leuk om de commentaren te lezen. Zo was er een persoon die zich druk maakte over het feit dat sommige wagens als bedrijfswagens kunnen worden ingeschreven en dan ALTIJD een motor met grote cilinderinhoud hebben en aldus meer verbruiken. En uiteraard ook een groter gewicht hebben. Dit is een tunnelvisie die geen steek houdt. Niet alle bedrijfsvoertuigen vallen onder deze categorie. En het is van het grootste belang welke rijstijl men hanteert. De grote fout die de fabrikanten van elektrische wagens begaan is het opdrijven van het vermogen en uiteraard ook het gewicht. Zij pochen dan ook met het optrekvermogen en de maximum snelheid. En het OPBOD (is dit niet de titel van mijn eindwerk?) tussen de fabrikanten is weer begonnen. Ook naar automatisatie toe! Een zelfrijdende auto op ons bestaande wegennet is rampzalig! Dit werd reeds behandeld, maar toch hier een verduidelijking.

 

Geef een reactie