Herhaling

Dat een elektrische auto GEEN oplossing biedt voor het klimaat werd al meerdere keren aangehaald. Ik kan zo meerdere krantenartikels en studies aanhalen die dit bevestigen. MAAR het meest frappante is wel dit: de batterijen van een Tesla houden het maximum 100.00 km uit. EN dan moeten deze vervangen worden. De vervanging van deze kost, val niet omver, € 25.000,00 tot € 30.000,00. De prijs van een degelijke middenklasse wagen. Maar hier gaat het niet alleen om de kostprijs, maar om het milieu en het klimaat. Een moderne dieselwagen kan gerust 300.000 km aan. Wat betekent dat voor een elektrische wagen de lasten op het milieu * 3 zijn. Het meest milieuvervuilende (klimaataantasting) komt van de batterijen en deze moeten in vergelijking met een klassieke wagen tweemaal vervangen worden, wat de impact op het milieu met factor drie vergroot.

Ik wens ook nog enkele artikels aan te halen die nogmaals aantonen dat alle maatregelen die tot op heden genomen zijn en nog zullen volgen alleen bedoeld zijn om de belastingen te verhogen en dat deze alleen de kleine burger treffen.

In AUTO55.be kunnen we een artikel vinden omtrent de lage emissiezone. Een kleine bloemlezing: “Het is een platte belasting”; “Werkt het wel?”; “Als je betaald, vervuilt je auto plots niet meer?”; “De toelatingsvoorwaarden zijn onoordeelkundig”; “Een LEZ-zone is asociaal”; “Een LEZ-zone maakt alles duurder”; “Een LEZ-zone is slecht voor de economie”; “Overheid en openbaar vervoer geven het goede voorbeeld niet”; “Ingewikkelde regels die niet overal hetzelfde zijn”; “De tarieven zijn exhorbitant”.

In HLN verscheen een artikel over de laadpalen: “Elektrische bedrijfswagens kosten honderden miljoenen aan kabels”.

Dit wordt gestaafd door de VREG: “Als alle bedrijfswagens elektrisch worden, zijn er voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro investeringen nodig in het netwerk.” Geld dat uiteraard zal gezocht worden bij u en ik. Het zijn uiteindelijk de leveranciers die dit zouden moeten bekostigen, zoals ook de oliemaatschappijen zorgen voor alle infrastructuur voor het tanken. ALLEEN deze die met een elektrische wagen moeten hiervan de kosten dragen bij het tanken.

Ook ENGIE publiceert een artikel over waterstof: “De waterstofauto wordt voorgesteld als een alternatief voor de elektrische auto met batterij en wekt stilaan nieuwsgierigheid op. De technologie blijft echter duur en slechts enkele merken wagen zich eraan. Waterstof heeft nochtans heel wat troeven.”

Op 06/01/2020 heeft doorbraak.be ook een artikel gepubliceerd dat komaf maakt met de LEZ: “Lage-emissiezone: welkom in klein Utopia”. Het komt erop neer dat wat wij nu aan het promoten zijn reeds lang voorbijgestreefd is. Onze noorderburen hebben heel wat meer know-how op gebied van verkeer en zij verlaten nu al deze piste. Zo wordt het verwoord: “Het Rotterdams model is efficiënt, dynamisch en schrijft heel het Lage-Emissiezone-verhaal, zoals het in Vlaanderen uit de startblokken schiet, af als verouderd”.

Een studie van VRT-nieuws (door Luc Pauwels en William Van Laenen – 10 januari) wijst uit dat de moderne dieselwagen het minste fijn stof produceert. Hadden we dit al lang niet voorspeld!

Nog een studie van de VRT (12 januari – Luc Pauwels) bevestigt dat methaan de onzichtbare vijand van ons klimaat is. Vergeet dus auto’s op CNG. Hadden we ook al eerder aangehaald.

In een studie van 26 februari 2019 (VRT – Luc Pauwels) wordt geopperd dat waterstof de motor kan worden voor een duurzame economie. WANT waterstof is overal aanwezig en 90% van alle atomen in het heelal zijn waterstofatomen, je vindt het in onuitputtelijke hoeveelheden op onze planeet. De toekomst is waterstof!!

Tenslotte: HLN publiceert ook een artikel waarbij wordt berekend hoeveel CO2 vrijkomt voor het produceren van 1 KWh aan elektriciteit. Een elektrische wagen stoot dus wel CO2 uit!! Van grootste belang is hier dan ook hoe elektriciteit geproduceerd wordt. Zo zijn Noorwegen en Frankrijk de beste leerlingen van de klas met respectievelijk 28 g CO2 en 66 g CO2. Dit komt omdat Noorwegen elektriciteit opwekt door middel van waterkrachtcentrales en Frankrijk door middel van kerncentrales. WIE WIL HIER OOK WEER DE KERNCENTRALES SLUITEN ?? Ter info nog enkele getallen in aantal g CO2: België 261; Duitsland 311; Nederland 427; Polen 634. Moeten we nu echt weer eens gaan nadenken over het openhouden en het bouwen van nieuwe kerncentrales??

 

 

 

Geef een reactie