Europa twee

Terwijl Europa – en/of de landen binnen Europa – onze dure centen aan het verkwanselen zijn aan:

  • Subsidies voor elektrische auto’s
  • De aanleg van elektriciteitskabels voor laadstations (zie VREG)
  • De aanleg van laadstations voor elektrische auto’s
  • Studies die vaststellen dat katten roofdieren zijn

Terwijl wij Europeanen onze tijd verkwanselen aan:

  • Het inrichten van LEZ (lage emissie zones) die uiteindelijk geen impact hebben tenzij meer inkomsten voor de steden en gemeenten
  • Het verbieden van zogenaamde vervuilende auto’s in de Steden met als resultaat meer belastingen voor de kleine man
  • Het stigmatiseren van de dieselwagens, die zo wie zo beter zijn voor het klimaat (niet hetzelfde als het milieu!)

Terwijl wij Europeanen toelaten dat:

  • De concurrentie van elektrische wagens zich toespits op vermogen en snelheid
  • Elektrische wagens veel te veel vermogen hebben en veel te snel rijden
  • Frankrijk er zelfs over denkt om de snelheid te verhogen naar 150 km/u
  • Steden geld verdienen aan misleidend nieuws: Antwerpen reeds > € 2000000,00 en Gent > € 400000,00.

Hebben ze in Zuid-Korea en Japan het reeds begrepen.

  • Er is geen toekomst voor de elektrische wagen.
  • Vermogen en snelheid speelt wel degelijk een cruciale rol bij het beheersen van het klimaat.

Hyundai, die stilletjes aan misschien de grootse autobouwer ter wereld wordt, heeft dit reeds ingezien:

  • De waterstofauto blijft nog een beetje een ondergeschoven kindje in de transitie naar elektrische auto’s. Onterecht, zo vinden Hyundai en Kia. Zij zien wel toekomst in auto’s met een brandstofcel, en niet zo’n beetje ook.
  • Een groot pijnpunt voor velen in de overweging van een EV blijft de tijd die nodig is om een volle ‘tank’ te krijgen. Met een waterstofauto is dat probleem er niet en kan er gewoon na een paar minuten weer met volle actieradius verder worden gereden. De brandstofcel levert de elektriciteit voor de motor en je weet zeker dat je niet vervuilt; de enige uitstoot is water. Een ander groot voordeel is dat er – in tegenstelling tot reguliere EV’s – geen schaarse metalen nodig zijn voor de productie van de aandrijflijn.
  • Hyundai en Kia zien er dan ook wel toekomst in en investeren de komende jaren maar liefst zes miljard euro in de ontwikkeling van waterstofauto’s.
  • In een gesprek met AutoWeek legt ontwikkelingschef Sae-Woo Kim uit dat de beperkte logistieke mogelijkheden, die de waterstofauto nu nog tegenwerken, geen breekpunt zijn. “De omstandigheden zijn flink veranderd. In 2013 keken we nog hoeveel stations er waren, om daar de aantallen op af te stemmen. Een paar honderd per jaar. Van daaruit hebben we dat langzaam opgeschroefd, maar er zijn er nog steeds niet meer dan ruim duizend gebouwd”, aldus Kim. Dat gaat de komende jaren veranderen, want de productie gaat fors omhoog naar 700.000 per jaar over tien jaar, zo vertelt hij. “De aantallen gaan vanaf komend jaar razendsnel omhoog en de kosten zullen bijpassend snel dalen. Binnen vijf jaar is de waterstofauto kostentechnisch concurrerend met een batterij-elektrisch auto”, aldus de Zuid-Koreaan.

Mazda: “EV’s met hoge batterijcapaciteit zijn schadelijker dan dieselwagens”

  • Autofabrikant Mazda zegt dat het bewust enkel elektrische wagens met kleine actieradius maakt omdat een grotere batterij leidt tot een grotere CO2-uitstoot.
  • Eind oktober stelde de Japanse autofabrikant Mazda tijdens het autosalon in Tokio zijn allereerste elektrische wagen voor. De MX-30 zal een elektrische SUV worden met een schappelijke prijs van minder dan 35.000 euro. Normaal gezien zal de wagen vanaf 1 oktober 2020 bij ons kunnen gekocht worden.
  • De opvallendste keuze die Mazda wellicht maakte, was de beperkte batterijcapaciteit van 35,5 kWh. Dat vertaalt zich in een rijbereik van maar net meer dan 200 kilometer. Dat is een stuk minder dan heel wat elektrische SUV’s die al op de markt zijn of binnenkort verschijnen. Voorbeelden daarvan zijn de Peugeot e-2008 met een rijbereik van 320 kilometer of de ‘long-range’ Kona SUV van Hyundai die 480 kilometer kan halen. Wagens van Tesla hebben batterijen tot 95 kWh waarmee ze zonder moeite de kaap van 500 kilometer overschrijden.
  • Het lijkt dus vrij gek dat Mazda kiest voor een wagen met een veel lager rijbereik. Het doet de wagen toch een heel stuk minder indrukwekkend ogen dan zijn voornaamste concurrentie. Maar er zit wel degelijk een filosofie achter die beslissing. Die lichte Europees directeur voor R&D Christian Schultze toe in een interview met Automotive News.
  • Volgens onderzoek van Mazda hebben enkel elektrische wagens met een beperkt vermogen een positieve impact op het milieu. Schultze zegt dat de wagen op een ‘verantwoordelijke’ manier is gebouwd met de totale CO2-uitstoot in gedachten. De zogenaamde ecologische voetafdruk. Inclusief de assemblage en het energieverbruik bij gebruik zou die nu lager moeten liggen dan dieselalternatieven van Mazda zoals de Mazda 3. In die berekeningen is zelfs het vervangen van de batterij na 160.000 kilometer meegerekend. Elektrische voertuigen met een hogere batterijcapaciteit en rijbereik zouden op lange termijn juist zorgen voor meer CO2-uitstoot vanwege het grote batterijpakket en het hogere energieverbruik tijdens het rijden.

Zoals steeds staat Europa erbij en kijkt ernaar. Europeanen staan nergens op het gebied van sociale media, nergens op het gebied van computersturing (software zoals Microsoft), nergens op het gebied van zoekmachines, nergens op het gebied van defensie (we kopen dan wel gevechtsvliegtuigen, die nog niet op punt staan, in Amerika, een land dat met ons geen rekening meer houdt), nergens op het gebied van echte vernieuwingen. Wel Europa, HIER IS UW KANS. Vergeet TESLA en Amerikaanse invloed en zet je uiteindelijk eens in op Waterstof. DE BRANDSTOF van de toekomst. INVESTEER nu uiteindelijk eens in de toekomst. En verdoe uw tijd niet meer aan punten en komma’s! Steek uw tijd in zaken die wel van belang zijn. Reduceer de snelheid in gans Europa tot 70 km/u op de gewone weg en tot maximum 100 km/u op de autostrades. Zo haalt u moeiteloos uw doelstelling om de CO2 te verminderen. En waarom wordt niet geïnvesteerd in kernenergie op basis van Thorium?

De firma’s die zich bezighouden met waterstof en beursgenoteerd zijn bevinden zich uiteraard in Amerika en slechts 1 in Europa. Voor de insiders: Ballard Power (Amerika), Cummins (Amerika), ITM Power (London), PCELL (Zweden), Plug Power (Amerika). Engeland verlaat de Europese Unie! Hebben ze misschien dan toch gelijk? Voor wie nog zou twijfelen: in de laatste twaalf maand zijn alle aandelen die investeren in waterstof met minstens 50 % gestegen.

 

 

 

 

Geef een reactie