De Waarheid

Met de opening van het autosalon te Brussel in januari 2020 heeft de VRT een studie laten uitvoeren in verband met de vervuiling van de verschillende voertuigen.

IK MAG TEVREDEN ZIJN, want wat eerder al werd aangehaald, wordt uiteindelijk bevestigd:

  • Een moderne dieselwagen zuivert de lucht, m.a.w. de uitlaatgassen zijn properder dan de omgevingslucht. De diesel geeft aldus ook minder fijn stof af dan een benzinewagen en een wagen op CNG. Respectievelijk 1500 deeltjes/cm3; 15000 deeltjes/cm3 en 5000 deeltjes/cm3. Ongevingslucht 4000 deeltjes/cm3. Voor wat betreft het milieu is de diesel hier de grote winnaar.
  • Moderen dieselmotoren hebben AdBlue en deze elemineren eigenlijk totaal de stikstofoxiden. Ook hier moet de moderne diesel niet onderdoen voor een benzine- of CNG-motor.
  • Voor wat betreft de CO2-uitstoot kunnen we kort zijn: een diesel verbruikt minder dan een benzine of een CNG-motor.
  • De kanttekening die we moeten maken voor een wagen op CNG, en dit werd eerder ook al aangeklaagd, is methaangas. Hier scoort CNG zeer slecht.
  • De conclusie is dat voor wat betreft de verbrandingsmotoren de diesel beter scoort zowel op gebied van milieu als op gebied van klimaat.

EN DEZE WERD DE LAATSTE JAREN VERGUIST DOOR DE OVERHEID, MEER NOG MOTOREN OP CNG, DIE HET MEEST KLIMAATBELASTEND ZIJN, WORDEN DOOR DIEZELFDE OVERHEID BELOOND!!

WE HEBBEN HET EERDER AL BEWEERT EN WILLEN HET NOGMAALS DUIDELIJK STELLEN: DE OVERHEID HEEFT STEEDS GELD TEKORT EN KOMT DIT HALEN BIJ DE GROTE MASSA. MEESTAL HEEFT AL DIT GEDOE NIETS TE MAKEN MET ZORG VOOR HET MILIEU OF HET KLIMAAT, MAAR WORDT DIT INGEGEVEN DOOR ZIJ DIE ER BAAT BIJ HEBBEN. NAMELIJK DE LEVERANCIERS VAN ELECTRICITEIT EN GAS.

En ja hoor, ook de VAB gaat zijn steentje bijdragen. VAB raadt diesel voor de meeste particulieren af, wegens te duur. Men moet minstens 30000 km/jaar rijden om de meerprijs te compenseren. En wat dan met de elektrische wagen, zo vraag ik mij af. Willen de geachte heren dan eens bepalen hoeveel km men moet rijden om de meerprijs tussen benzine en een elektrische wagen te compenseren. Dit toont nogmaals duidelijk aan dat ook hier klimaat en milieu niet de maatstaf zijn. Trouwens meerdere merken bieden zelfs een dieselwagen aan die evenveel of zelfs minder kost dan een benzinewagen, laat staan een wagen op CNG. Weet trouwens ook dat bij bepaalde merken, waar een elektrische wagen zogezegd betaalbaar is, de batterij gehuurd moet worden. Voor wie weinig kilometers doet is de huurprijs hoger dan de prijs voor diesel of benzine.

Over de impact van een elektrische wagen op zowel het milieu als op het klimaat wordt er immers nog altijd niet veel gepubliceerd. Zolang alle elektriciteit niet wordt opgewekt door hernieuwbare energie is een elektrische wagen even vervuilend als een kleine diesel. Dit komt vooral het grote vermogen en de grote snelheid en uiteraard het grote gewicht. Sommigen denken dan ook dat ze met een elektrische wagen sneller mogen rijden omdat dit geen kwaad kan! En dan hebben we het nog niet eens over de ontmanteling van al deze VERVUILENDE batterijen.

MIJN ADVIES BLIJFT DAN OOK: LAAT JE NIET VERLEIDEN DOOR DE AANKOOP VAN EEN ELEKTRISCHE WAGEN, MAAR WACHT DE KOMST VAN WATERSTOF AF!!

Ben ik gelukkig met deze vaststellingen? Neen hoor, want er werd weeral eens teveel geld verkwanseld aan de verkeerde zaken.

 

 

 

 

Geef een reactie