Bijlage 5

Uit een test van de Golf GTI op internet – Autoscout24 – najaar 2009.

“Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) verhindert in kritieke rijsituaties dat de wagen ‘uitbreekt’, door doelgericht in te grijpen in het rem- en motormanagement. Zo behoudt het voertuig steeds een maximale richtingstabiliteit.
Het elektronische antislipsysteem XDS is een uitbreiding van het gekende EDS-systeem. Wanneer de elektronica van het XDS in een snel genomen bocht detecteert dat het aangedreven wiel aan de binnenzijde van de bocht te zeer ‘ontlast’ wordt, verhoogt de hydraulische eenheid van het ESP de remdruk op dat wiel om doorslippen te verminderen. Dat zorgt voor een betere tractie en compenseert de neiging tot onderstuur in snel genomen bochten. Het drukniveau blijft daarbij ongeveer tussen 5 tot 15 bar. Het systeem creëert een rijgevoel dat bijna identiek is aan dat van een wagen met een geregeld sperdifferentieel. Door de eenzijdige, precieze remdrukopbouw wordt het bochtengedrag van de nieuwe Golf GTI nog sportiever, sneller en doelgerichter.
De adaptieve onderstelregeling DCC stemt in een fractie van een seconde iedere schokdemper afzonderlijk op de staat van de weg en op de rijsituatie af. Met een druk op de knop beslist u hoe straf of comfortabel de ophanging moet worden afgesteld. U hebt daarbij de keuze tussen de drie modi “Comfort”, “Normaal” en “Sport”.”