Opzet

intelligente-auto-3 Onlangs (voorjaar 2016) hoorde ik op de radio een enthousiaste BV (bekende Vlaming) verklaren dat een opeenvolging van zelf rijdende camions een fantastische uitvinding was. Nu vind ik zelf dat dit de grootste blunder is dat een maatschappij zich kan opleggen. Zie je ze al rijden? Een ganse trein van vrachtwagens die een eerste voertuig volgen en dit op het rechtse baanvak?

Als we dit doortrekken dan krijgen we binnenkort ook een trein van zelf rijdende zogenaamde intelligente auto’s. Auto’s die elkaar in de gaten houden. Auto’s die zich ook gemoedelijk als een trein op het middenvak van de autostrade verplaatsen. Allemaal treintjes naast elkaar!

Is het u ook al opgevallen dat we in dit verband dan ook spreken over een trein van vrachtwagens of auto’s. Meerdere treinen naast elkaar die de autostrade bezetten. Bestaat zoiets dan niet? Uiteraard! Het openbaar vervoer, dat spijtig genoeg niet is aangepast aan de noden van de klant. En toch bestaat de techniek om het openbaar vervoer tot bij de klant te brengen en niet zoals het nu is dat de klant moet wachten op het openbaar vervoer.

Ook hoor ik soms dat we met de elektrische fiets en de elektrische auto een uitvinding hebben gedaan waar we fier mogen op zijn. Oei, denk ik dan. De eerste elektrische fiets dateert al van 1895 (Ogdon Bolton). En reeds in 1897 werd een fiets gemaakt waarvan de motor ontworpen was binnen de trapas! Reeds in de jaren 1830 – 1840 werd de eerste elektrische koets (auto) geproduceerd. In 1897 werd “Pope Manufacturing Company” de eerste grootschalige fabrikant van elektrische voertuigen. Slechts door de opkomst van de verbrandingsmotor werden deze van de markt verdreven. We gaan er eigenlijk helemaal niet op vooruit, maar we keren met de recente ontwikkelingen meer dan 100 jaar terug in de tijd!

Meerdere malen erger ik mij ook aan het feit dat we door de overheid belogen en bestolen worden. Zo zijn er de subsidies voor elektrische auto’s, auto’s op CNG en hybride auto’s. Men is blijkbaar vergeten tot wat een debacle de subsidies voor zonnepanelen geleid hebben. Wel, we gaan nu dezelfde weg op met de subsidies voor zogenaamde groene wagens. Om maar een voorbeeld te noemen. Er worden subsidies uitgedeeld voor wagens op CNG en wagens op LPG worden nog steeds beboet onder de vorm van een bijkomende verkeersbelasting!!

Deze website heeft dan ook als doel u wegwijs te maken in de problematiek van het verkeer, de verkeersveiligheid en het milieu.

Deze is gebaseerd op mijn eindwerk voor het verkrijgen van een attest “verkeersdeskundige” aan het HITEK te Kortrijk. “HET OPBOD” is de titel van dit eindwerk met als bijkomende tekst “Een reflectie over een totaal geïntegreerd wegverkeer-systeem voor verplaatsingen van deur tot deur”. Dit is niet zonder betekenis, want zoals de automerken elkaar om de oren slaan met allerlei gadgets zal de auto zichzelf vernietigen.

De website wordt stapsgewijze opgebouwd en laat elkeen toe commentaar te geven op de gepubliceerde artikelen. Hiervoor dient wel een account te worden aangemaakt. Daarvoor is in de titelbalk een rubriek “Uw profiel” voorzien. Bedoeling is om een discussieforum te organiseren voor de geïnteresseerden.

Commentaren die persoonlijke aanvallen inhouden en die gebruik maken van ontoelaatbaar taalgebruik worden verwijderd.

Veel leesgenot!

knop02